Alla inlägg under maj 2010

Av Erica - 25 maj 2010 19:53

Folk och Rackare är en folkmusikgrupp som jag fick höra talas om av en av mina goda vänner här i Umeå. Han hade en bränd CD med dem som vi lyssnade på och jag var kanske inte överdrivet imponerad till att börja med. Ju mer jag hörde av gruppen, destu mer fäste jag mig dock vid deras musik och stil.


Gruppen grundades 1970, men deras första skiva "Med rötter i medeltiden" (1974) släpptes under namnet Carin & Ulf. Namnet Folk och Rackare tog gruppen först senare. Folk och Rackare var på sin tid en av de mest inflytelserika folkmusikgrupperna och har påverkat genren även efter sin upplösning 1986. I musiken producerad av grupper så som Garmarna och Ranarim kan man tydligt höra influenserna från Folk och Rackare.


Gruppen framförde visor och ballader med folkligt och medeltida ursprung. Deras musik var framförallt traditionellt hållen, även om texter och melodier som inte ursprungligen hört ihop kunde blandas av gruppen.


Tyvärr har youtube ett väldigt litet urval av gruppens musik, men här nedan finns i alla fall en av de sånger som jag gillar. Gruppen finns även på Spotify.


Av Erica - 20 maj 2010 22:26

Kollade igenom bloggen och såg mitt inlägg om ett aktivt lajvår från maj i fjol. Blev lite sugen att göra en liknande lista nu. Året som gått sen förra maj har inte innehållit lika många lajv, men det känns som om mängden har varit precis lagom.


Såååå...

De lajv jag deltagit i de senaste tolv månaderna är följande:


Hunter cell: Virgo - Episod 1

Datum: 27.06.2009

Plats: Umeå, främst stadsdelen Ålidhem

Ett "mysterielajv" i en nutid med monster.

Deltagarna spelade monsterjägare som hastigt blivit samlade i Umeå efter det att stans tidigare Jägare mystiskt försvunnit. Mycket spännande hände redan under cellen Virgos första dag: odöda, underliga böcker, sjukhusbesök...

Lajvet var väldigt intressant och välarrangerat, om än dock lite för "iscensatt" för min smak. Förutom den första episoden så deltog jag även i två små mellan-episoderna-lajv just efter första episoden. Tyvärr har det inte blivit fler episoder sen den första.

Jag spelade den energiska Lovisa Vallervind, vars uppnosighet och framfusighet tydligen hade gett henne ett viss rykte redan innan cellens bildande. 

Information

Bilder (->fotoalmbum->2009->HC:V - Episod 1)


Ur Askan i Elden

Datum: 31.07-02.08.2009

Plats: Vitmossen, Vörå-Maxmo, Finland

Ett low-fanasy lajv med en gigantisk kulturkrock.

Tre folkslag, med varsin religion och bergfast tro möts mitt i skogen vid en gammal gård. Två av folkslagen har flytt från en förödande skogsbrand, det tredje folkslaget är på plats för att hjälpa och för att sprida sin religion förstås.

Lajvet var tokroligt och gnisslet mellan kulturerna fanns där jämt och ständigt samtidigt som de enskilda individerna hade mycket att handskas med. Någon hade förlorat nära och kära i branden, en annan sökte efter ett dyrbart föremål och en tredje blev tvungen att konfrontera gamla smärtsamma minnen.

Jag spelade den fanatiskt troende och hetlevrade prästinnan Krirchtinn tanl Ranakh, en av de godhjärtade Tharer som kommit till platsen för att hjälpa och predika.

Information

Bilder


Vampyrkrönikan. Del 2

Datum: 11-13.09.1009

Plats: Tegs församlingshem, Umeå, Sverige.

Ett intrigtätt vampyrlajv i nutid.

50 år hade gått sedan det senaste klanmötet, Mycket hade hänt i välden och inom klanen hade dess nya ledare kämpat för att hålla ordning. Nu samlades världens vampyrer än en gång för att umgås och avhandla viktiga händelser.

Lajvet var intressant och för min del både fyllt av skräck och sorg (båda på ett bra sätt, rent off). Vapen drogs, luften förgiftades med mint, pakter uppstod och bröts och klanens ledare gav frivilligt upp makten eftersom han inte kunde stå för det klanen stod för.

Jag spelade återigen hennes kejserliga höghet, Storfurstinnan Anastasia Nikolajevna Romanova av Ryssland. Denna gången hade hon flera decenniers studier inom medicin i bakfickan samt en allt mer välutvecklad siar-förmåga till sitt förfogande.

Information

Bilder: Nej...


Glow-worm day

Datum: 03.10.2009

Plats: Kvarterslokalen på Kvartsvägen, Carlshem, Umeå, Sverige

Ett lajv med skruvade karaktärer inom genren "AWESOME". :)

Den internationella lysmaskdagen firas i Göteborg. Nördar och ljusskygga fantaster samlas för att fira de små livens förträfflighet.

Under lajvets gång visade det sig att kanske inte alla på plats hade helt rent mjöl i påsen, eller var där enbart för lysmaskarnas skull. Vissa deltagare var inte ens mänskliga.

Jag spelade Emma Antti, kvinnan som startat sin egen lysmask-sekt i Tornedalen.

Information (->Kalender->2009->Glow-worm day)

Bilder (->Fotoalbum->2009->Glow-worm day)


Kaos

Datum: 23.01-31.03.2010

Plats: Världen... främst Umeå, Sverige

Ett superhjältelajv i ett framtida Big-brother samhälle.

Världen återhämtar sig ännu från det tredje världskriget. Fredslegionen har makten och hjältarna är efterlysta. Freden är ett faktum, men friheten och självständigheten är något som världen inte har plats för mera. I Umeå uppehåller sig en ovanligt stor grupp hjältar och de bekämpas outtröttligt (nåja... :P) av en lokal grupp fredslegionärer. 

Lajvet är svårt att beskriva, men jag hade otroligt roligt och då var jag ändå en av de sex arrangörerna och visste mycket om plotten och intrigerna som pågick runtom mig. Ett sådant här lajv får dock eget liv och som arrangör blir man ständigt förvånad över spelarnas idérikedom och förmåga att skapa egna intriger.  

Jag spelade hjälten Farka, en vargaktig ung kvinna med en förkärlek för skogen och för mat.

Information

Bilder: Nej...


Glow-worm day

Datum: 04.04.2010

Plats: Yrkeshögskolan Novias lokaler på kasernen i Vasa, Finland

Det populära lajvet sattes upp en gång till, den här gången med elorianer i rollerna.

Jag spelade Lysmask, en lysmask som blivit devolverad till människa och rönte ett olyckligt slut under lajvet.

Information

Bilder: Inte ännu...


Astra

Datum: 14.04.2010 ->

Plats: Umeå, Sverige

Tre besättningar med rymdpirater från år 6500 har på något underligt vis hamnat i Umeå år 2010. Nu söker alla tre febrilt efter Tristen, med vars hjälp de kan få kontroll över tid och rum och på så sätt resa tillbaks till sin egen tid (och till alla de tidpunkter då skatter hittats, gömts osv.)

Jag spelar den tankspridda, men smarta Libra Cassiaz, kusin till två av tre av de piratkaptener som finns på plats.  


Av Erica - 10 maj 2010 23:40

Ett rungande grattis till min blogg. Den har nu hunnit bli ett år gammal. :)


Kommande inlägg är mer musiktips och fler korta tips för lajvare. Dyker upp då jag har tid.

Av Erica - 5 maj 2010 14:00

Nu har jag lagt upp texten för dag åtta på skyfall Mars.

Av Erica - 4 maj 2010 19:24

Jag tycker att ordentliga läderskor är det absolut svåraste att få tag på för ett medeltidsinspirerat lajv. Jag har under årens lopp lyckats få tag på några par som passar och har till och med prövat på att tillverka ett par (har ännu inte gett upp tanken på att någon dag få dem färdiggjorda). Nåväl...


Det jag försöker komma fram till är att man bör ta väl hand om sina lajvskor, då dessa inte är de lättaste att ersätta (ens om man kan tillverka dem själv, mycket jobb). Jag brukar se till att smörja in mina läderskor ordentligt inför varje lajv. Jag använder rejält med läderfett som jag stryker på med mina fingrar. Då lädret är mättat drar jag av det överflödiga fettet med en ren trasa. Genom att smörja in lädret gör jag det smidigare, vilket minskr risken för att lädret spricker. Dessutom gör fettet att skorna blir mer vattentåliga. Torra fötter är ju något man gärna vill ha på ett lajv.


Efter ett lajv ser jag till att rengöra mina skor så snart som möjligt. Jag brukar använda mig av en ren, fuktig trasa och lite såpa. Galltvål och sadeltvål fungerar alldeles utmärkt. Sedan bör lädret torkas av med ytterligare en fuktig trasa, utan tvål den här gången. Efter rengöringen är det viktigt att smörja in skorna. Jag gör detta på samma sätt som innan lajvet. 


Läderfett borde gå att få tag på i skoaffärer, hos skomakare och i hästsportbutiker. Jag tror även att det ska gå att hitta läderfett av något slag i större dagligvarubutiker.


Förutom de redan nämnda åtgärderna kan man även ha i åtanke att läder inte mår bra av att exponeras av direkt solljus. Lädret torkar och bleks. Ett par skor kan man visserligen inte helt hålla borta från solljus, men man behöver ju inte lämna dem i solljuset då de inte används. Dessutom bör man hålla läderföremål borta från eld. Detta är kanske en självklarhet för vissa, men jag fick lära mig detta på mitt första lajv då jag försökte värma mina kalla, blöta skor alltför nära elden och jag får alltid då som då påminna mig själv om den här lärdomen. Försök i övrigt att alltid få dina skor torra så snart som möjligt efter det att de blivit fuktiga. Om detta inte är möjligt under lajvet så ställ dem åtminstone att torka det första du gör då du kommer hem igen.


Om man följer alla dessa råd kan man hålla liv i sina lajvskor ett längre tag. Ett par glada skor betyder ett par gladare fötter och kan även förhindra surmulenhet hos lajvaren själv. Lajv är kan dock vara mycket påfrestande tillfällen för skorna. De slits och tyvärr kan inte ens den mest nitiska omhändertagandet hålla liv i ett par lajvskor i evigheter.

Av Erica - 4 maj 2010 00:12

Jag har ett litet musiktips till både lajvare och andra som gillar trubadurmusik med sköna toner och texter om "relationer, liv och död, hjärta och smärta, kärlek och svek". Den trubadur jag vill tipsa om är Loke Nyberg. Han kallar sig själv för undergroundsvisans härförare. Hans musik är till stor del "modern", men han har även gjort musik med medeltida touch under sitt medeltida alias Måns Klang. Dessa musikstycken är guldkorn. Jag älskar verkligen varenda en av dessa sånger.


Måns Klang brukar eller brukade i alla fall uppträda på medeltidsveckan och på medeltidsanknytna sammanhang. Loke Nyberg åker runt och sjunger sin repertoar på olika festivaler i Sverige. 25:e juni i år är han till exempel i Umeå. :)


Här nedan några smakprov på Måns Klang repertoar.




Av Erica - 3 maj 2010 20:20

Ja, rubriken säger egentligen allt det här inläggen har att säga.


Har skapat en kategori för uppdateringar, så att jag kan meddela om dessa för mina pågående krökikor i då-tid utan att överdriva inläggen i kategorin 'Allmänt'. Meddelar om uppdateringar utifall att det finns någon liten lajvare där ute som följer Kolgas livsöde. :)

Av Erica - 3 maj 2010 14:33

Är sjuk och det är solsken ute. Det är inte den trevligaste av kombinationer, men jag får bara försöka hålla mig sysselsat, vilket i och för sig inte brukar vara så svårt.


Hittills idag har jag jobbat lite med ett lajv som jag ska på i sommar: Sägner från Eterna - Drömmars land. Har lyckats bli övertalad av en underbart peppad vän att följa med och har själv börjat peppa lite smått. Vi ska spela en grupp underhållare så det jag har sysslat med idag är att rota fram sånger vi kan sjunga.


Eftersom jag inte har läst på om världen och bara har ett ungefärligt hum om de olika folkslagen så vet jag egentligen inte vilka sånger som passar in. Efter vad jag har förstått så finns det i alla fall ingen tro på alver, tomtar, troll, älvor, dvärgar osv bland Eternas folkslag vilket genast reducerar antalet sånger vi kan sjunga. Dessutom så blir det till att modifiera alla dessa sånger som innehåller ord som anspelar på kristendom eller benämner platser från vår värld.


I övrigt har jag märkt att de lugna, sirliga balladerna och de pluttenuttiga kärleksvisorna tillhör majoriteten av de visor jag hittills sammanställt. Jag tycker om både ballader och kärleksvisor, men för de roller vi ska spela skulle vi behöva fler "enkla" sånger, tänk dryckesvisor, nidvisor, hjältevisor, fulvisor... Då jag väl är klar med min sammanställning så hoppas jag dock på att dessas antal har ökat betydligt.


Mina källor i sångsammanställningen är främst Elorias visbok och sångsamlingen på lajvnorr (gå in via 'Visor' som finns i menyn till vänster). I övrigt försöker jag dammsuga youtube, spotify och mitt eget musikbibliotek efter passande musik. Det tar tid, men då man väl hittar ett riktigt guldkorn så känner man att det är värt det.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards